Na radionici “Nasilje zasnovano na rodu u školama – problemi i prevencija” u Varešu, koju je organizovalo žensko udruženje “Zvijezda” Vareš, diskutovali smo o učestalosti i razlozima nasilja među vršnjacima u školama, merama prevencije i podrške, kao i o sistemskoj saradnji sa nastavnicima, savjetnicima, socijalnim radnicima i policijskim službenicima.
Našim predavačima iz Fondacije CURE, Medini Mujić i Deniji Hiđić, koje rade sa osnovnim i srednjim školama na prevenciji nasilja zasnovanog na rodu, otvorili su diskusiju predstavljanjem istraživačkih rezultata prikupljenih u publikaciji “Pogled iz drugog ugla: Politički pristup udžbenicima i analiza predstavljanja stereotipa u udžbenicima srednjih škola Sarajevskog kantona”, kako bi se videlo da li mladi ljudi dobijaju adekvatnu edukaciju o nasilju.
Istraživanje je pokazalo da mladi ljudi gotovo ništa ne uče o nasilju i da generalno ne prepoznaju oblike nasilja osim fizičkog, niti znaju kome da se obrate za podršku. Sadržaj udžbenika je zastario, uočeni su rodni stereotipi, gdje su žene prikazane kao majke, supruge i žene “sumnjivog morala”, što podržava nasilje zasnovano na rodu i ne osnažuje niti inspiriše djevojke.
Predavači su podijelili da su mladi ljudi rado učestvovali u radionicama o prevenciji nasilja. Dijelili su svoja iskustva nasilja kada su osjećali da im mogu vjerovati, što ukazuje na potrebu za zapošljavanjem većeg broja školskih savjetnika.
Vareš je primjer dobre prakse kada je riječ o saradnji između škole, centra za socijalni rad i policije u prevenciji i rješavanju nasilja među vršnjacima. U osnovnim i srednjim školama organizuju se radionice sa djecom i mladima kako bi se spriječilo nasilje. Policijski službenik često razgovara sa mladima o ovoj temi i naglasio je da djeca poštuju ono što im osoba u uniformi kaže, ali da to nije dugoročno održivo ako roditelji kod kuće ne podržavaju vrijednosti koje on pokušava prenijeti djeci.
Učenici koji počine nasilje često gledaju ili doživljavaju nasilje kod kuće. Roditelji ponekad nisu ni svjesni da je uvreda također nasilje i da ona može biti početak za neke ozbiljnije oblike. Učesnici su se složili da bi bilo važno organizovati više radionica sa roditeljima o tome šta čini nasilje, kako bi se osiguralo da djeca i mladi imaju jasan stav o ovoj temi.
Školski savjetnik u Srednjoj školi u Varešu redovno održava radionice sa mladima o nenasilnom rješavanju konflikata i transformaciji konflikata, a sa vijećem roditelja razgovara o nasilju u njihovoj lokalnoj zajednici i kako ga spriječiti. Kroz ankete sprovedene među učenicima, ona određuje učestalost nasilja u školi i sluša njihove prijedloge za rješavanje ovog problema. Verbalno nasilje je najzastupljenije, a kao preventivnu mjeru mladi predlažu edukativne radionice.
Mjere koje Centar za socijalni rad može preduzeti u slučaju zanemarivanja djece u porodici uključuju redovne posjete djeci, ali roditelji mogu biti prepreka u tome. Sljedeći korak je tužba, koja može dovesti do toga da djeca budu oduzeta od roditelja, što također nije idealna opcija, s obzirom na to da bi bila prebačena u dom za zanemarenu djecu ili u hraniteljsku porodicu, gdje njihova adekvatna briga nije uvijek osigurana.
Također smo prepoznali da socijalni radnici imaju mnogo posla i veliku odgovornost, te da bi bilo važno uvesti redovnu psihološku podršku za njih.
Kada je riječ o nasilju u porodici i nasilju u školama, svaki slučaj mora biti tretiran individualno. Radnici osnovnih i srednjih škola, Centra za socijalni rad i policije otvoreni su za nova znanja i obuke koje će im pomoći da još efikasnije sarađuju u prevenciji nasilja i pruže adekvatnu podršku djeci i mladima.
Radionica je realizovana u okviru inicijative “1325” Pokret, uz podršku i saradnju Ambasade Savezne Republike Njemačke u Sarajevu.